چرا دیه زن نصف دیه مرد است؟

در پاسخ به این سوال باید به چند نکته  توجه کنیم :

1-دیه یک مسله اقتصادی است و راهی برای جبران خسارت وارده به خانواده و فرد، تعلق می گیرد. پس امریمتعلق به بعد جسمانی انسان  نه به بعد انسانی انسان.

2- بر اساس تعالیم اسلامی زن و مرد در بعد انسانی یکسان هستند و هیچ برتری از این نکاه بر همدیگر ندارند. این مسله را می توان هم در قرآن ، هم روایات و هم در دستورات اخلاقی اسلام یافت . به عنوان مثال برای تکلم با خدا ، قرآن هم حضرت موسی «علیه السلام» را یاد می کند و هم حضرت مریم «سلام الله علیها » را و موارد متعدد دیگر که با مراجعه به منابع می توان آنها را دید.

ر.ک: آل عمران/195،نساء/195و124،حجرات/13 و…

3- با توجه به اینکه روال طبیعی و معمول زندگی این است که مدیریت اقتصادی خانواده با مرد، می باشد از این لحاظ اگر مرد آسیب ببیند قطعا مشکلات اقتصادی خانواده او به مراتب بیشتر خواهد بود نسبت به  خانواده ای که در آن زن آسیب ببیند.  از این رو پرداخت نفقه زن و فرزندان در صورت اسیب دیدن پدر یا فقدان او از طریق دیه انجام می شود.

4- در شرع اسلام دیه زن و مرد در غیر قتل  مساوی است مگر اینکه دیه بیشتر از ثلث(یک سوم) شود در این صورت دیه زن نصف می شود . حال اگر عدم تساوی دیه نشانه ارزش انسانی است؛ می بایست که در همه حالات دیه زن نصف مرد باشد.

5- مرد همواره به عنوان «عاقله» در دادن دیه خطا نزدیکان خود شریک است و عدالت اقتضاء می کند که در قبال هر تکلیفی حقی داده شود.

موضوعات: شبهات
[پنجشنبه 1397-09-22] [ 03:21:00 ب.ظ ]