اندیشه والا








آذر 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30








جستجو









آمار


  • امروز: 69
  • دیروز: 120
  • 7 روز قبل: 462
  • 1 ماه قبل: 2405
  • کل بازدیدها: 162275



  • احادیث امام حسین





    پس زمینه





     
      چرا دیه زن نصف دیه مرد است؟ ...

    چرا دیه زن نصف دیه مرد است؟

    در پاسخ به این سوال باید به چند نکته  توجه کنیم :

    1-دیه یک مسله اقتصادی است و راهی برای جبران خسارت وارده به خانواده و فرد، تعلق می گیرد. پس امریمتعلق به بعد جسمانی انسان  نه به بعد انسانی انسان.

    2- بر اساس تعالیم اسلامی زن و مرد در بعد انسانی یکسان هستند و هیچ برتری از این نکاه بر همدیگر ندارند. این مسله را می توان هم در قرآن ، هم روایات و هم در دستورات اخلاقی اسلام یافت . به عنوان مثال برای تکلم با خدا ، قرآن هم حضرت موسی «علیه السلام» را یاد می کند و هم حضرت مریم «سلام الله علیها » را و موارد متعدد دیگر که با مراجعه به منابع می توان آنها را دید.

    ر.ک: آل عمران/195،نساء/195و124،حجرات/13 و…

    3- با توجه به اینکه روال طبیعی و معمول زندگی این است که مدیریت اقتصادی خانواده با مرد، می باشد از این لحاظ اگر مرد آسیب ببیند قطعا مشکلات اقتصادی خانواده او به مراتب بیشتر خواهد بود نسبت به  خانواده ای که در آن زن آسیب ببیند.  از این رو پرداخت نفقه زن و فرزندان در صورت اسیب دیدن پدر یا فقدان او از طریق دیه انجام می شود.

    4- در شرع اسلام دیه زن و مرد در غیر قتل  مساوی است مگر اینکه دیه بیشتر از ثلث(یک سوم) شود در این صورت دیه زن نصف می شود . حال اگر عدم تساوی دیه نشانه ارزش انسانی است؛ می بایست که در همه حالات دیه زن نصف مرد باشد.

    5- مرد همواره به عنوان «عاقله» در دادن دیه خطا نزدیکان خود شریک است و عدالت اقتضاء می کند که در قبال هر تکلیفی حقی داده شود.

    موضوعات: شبهات
    [پنجشنبه 1397-09-22] [ 03:21:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      علی محمد باب کیست ...

    زندگی نامه «علی محمد باب»

    «علی محمد شیرازی» آغاز گر جریان بابیت ، سال 1235 هجری شمسی در شیراز متولد شد. پدر او «میرزا رضا بزاز» و مادرش» فاطمه بیگم» از سادات حسسینی است. او در کودکی پدر خود را از دست میدهد و تحت تکفل دایی خویش در می آید. دایی، او را در پنج سالگی به مکتب خانه «قهوه اولیاء» که امروزه به« بیت العباس» معروف است؛ می فرستد. «گلپایگانی » یکی از مبلغین بهائیت مدت تحصیل «علی محمد باب» در این مکتب خانه را پنج سال  ذکر می کند.

    علی محمد در مکتب خانه تحت تعلیم «شیخ محمد عابد» قرار گرفت و توسط او آموزش ابتدایی را آموخت. استاد، خود از مریدان «شیخ احمد احسایی » «رهبر فرقه شیخیه بود» و از همان ابتدا «علی محمد »را با« فرقه شیخیه» و افکار آن آشنا کرد. اما از آن جهت که «علی محمد» توانایی پایینی در یادگیری درس  داشت ؛ به دفعات متعدد توسط استاد خود مورد تنبیه قرار می گیرد که بعدها از این تنبیه ها در کتاب خود «بیان » یاد می کند.

    او در سن 15 سالگی همراه با دایی خود برای تجارت عازم «بوشهر» می شود. اقامت او در بوشهرتقریبا 5 سال به طول انجامید.

    «علی محمد باب» در مدت اقامت خود  در« بوشهر» دو اقدام مورد توجه داشت:

    1- گفتن ذکر و ورد در گرمای ظهر تابستان در پشت بام که« زرندی» مورخ بهایی آن را در کتاب تاریخ خود« تاریخ زرندی» آورده است.

    2- اما دومین اقدام علی محمد شیرازی در بوشهر همکاری با شرکت «ساسون» بود. شرکت « ساسون» با مدیریت « دیوید ساسون» از یهودیان بغداد و عامل بریتانبا بود. کار این شرکت کاشت تریاک و صدور آن به« چین» بود.

    تحلیل های تاریخی حکایت از نزدیکی «علی محمد باب» به این تشکیلات دارد.

    آغاز دعوت

    علی محمد در سن نوزده سالگی برای ادامه تحصیل از بوشهر عازم کربلا شده و در آنجا در درس سید کاظم رشتی حاضر می شود. اما در سال 1256 ه.ق به محل تولد خود ، یعنی شیراز باز می گردد. در شیراز همچنان مطالعه اندیشه های مختلف می پردازد. سال 1259 سید کاظم رشتی از دنیا می رود و بین برخی شاگردان او بر سر کسب جانشینی وی رقابتی تنگاتنگ اتفاق می افتد.از جمله افرادی که ادعای جانسینی استاد را می کند علی محمد باب است. علی محمد با وجود علم کم خویش نه تنها ادعای جانشینی استاد را می کند بلکه ادعایی بلاتر را مطرح می کند و خود را باب و نائب خاص امام زمان علیه السلام معرفی می کند. و از اینجا ادعای علی محمد باب و دعوت بابیه اغاز می شود.

    نویسندگان بهایی برای بیان و اثبات فضایل علی محمد تلاش زیادی کردند از جمله فاضل مازنرانی که در کتاب خود این گونه از علی محمد باب و آغاز دعوت یاد می کند: « تا سید باب به محضر سید رشتی ورود فرمود با اینکه باب جوانی بیست و چهار ساله بود و سید رشتی مردی پنچاه ساله ، درس را احترام له (به احترام او) موقوف نمود(تعطیل کرد) و توجه تلامیذ(شاگردان)را به صحبت حضرت باب معطوف فرمود و در حین صحبت چنان احترامات فائقه و تکریمات لائقه از مورود(سید رشتی) نسبت به وارد(علی محمد باب)طاهر شد که همگی ئر شگفت و حیرت افتادند و مسائل از آثار ظهور موعود در میان آوردند. که پس از این مقدمات و بروز داعیه ایشن همگی طلاب ، آن مسائل را راجع به سید باب دانسته و غرض سید رشتی از این مسائل بود که به طلاب بفهماند حضرت باب قائم موعود و مهدی منتظر است…»

    ادعایی که فاضل مازندرانی در پی اثبات آن بود حتی بالاتر از ادعای اولیه خود علی محمد باب بود.

     

    برگرفته از :

    1-کتاب «جستارهایی از تاریخ بهائیتگری در ایران« ، اثر »عبدالله شهبازی»

    2-«تلخیص تاریخ نبیل زرندی» اثر «عبدالحمید اشراق خاوری»

    3- «تاریخ و نقش سیاسی رهبران بهایی» اثر «مرتضی احمد. آ»

     

     پی نوشت: سید کاظم رشتی: برترین شاگرد شیخ احمد احسایی رهبر فرقه شیخیه است که بعد از مرگ استاد رهبریه فرقه را بر عهده می گیرد.محققان شیخیه سید کاظم رشتی را منشا اکثر اراء نادرست شیخیه می دانند و معتقدند نظراتی را دارد که شیخ احمد احسایی هم نداشت.

     

    موضوعات: بابیت, فرق و مذاهب
    [چهارشنبه 1397-09-14] [ 12:42:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت